Followers

Monday, March 19, 2012

Puding caramel pulok




Petang2 ni araBella teringat satu puding. Puding caramel..okeys, sejujurnya kali pertama Ara menjamah puding ni waktu da besar..besar?hiii kira2 umo 15tahun..itupon trtarik sbb cam seksi..yela atas nye ltk caramel gitu..tp ble rs, bau telo...AraBella pulak jenis mudah tagkap bau ape2 y dalam mulut..Haha Ara panggil 'menghayati'. Ble ara makan, ara ad cara tersendri tuk knl pasti ss2 bau. So kalo hanyir ke, ape ke ara ley detect. Kali ptma ara makan, ada bau telor dan pas2 x ingin dah nk makan lg..x heran...roti 60sen lg sdap tau!

Opss tp ptg ni ara teringt keseksian puding tu..so Ara cari resepi nye...Jom araBella share ok!

Bahan a:

5 biji telor
1 tin susu cair
3/4 cawan gula pasir
1/2 sdt vanilla
2 sdb tepung kastad ( kalau tak nak pun tak apa)
(boleh jugak jika mahu letak jagung berkrim)
1/2cawan air

Bahan b:

3/4 cawan gula pasir untuk dibuat gula hangus

Caranya:

1. Gula dipanaskan di atas kuali dan kacau sehingga perang. Kena berhati2 kerana gula cepat hangus. Apabila nampak perang, cepat2 tutup apinya dan kacau lagi. Masukkan ke dalam loyang dan biarkan sejuk.

2. Campurkan semua bahan A dan kacau sehingga rata. Masukkan ke dalam loyang dan kukus 40-60 mins. Apabila sejuk, masukkan ke dalam peti ais. Sedap dimakan sejuk.



* senang jep..jom cube k...


Sila dan rajin2 la pot pet kat bawah ni :3

5 comments:

  1. thanx kita pown dah lama cari resipinya... boleh wat untuk mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. most welcome..huuu ok t share la kalo da wat..hee

      Delete
  2. Shag aritu 1st time makan sebab Mama yg masak. Entah tetiba nak rasa pulak. Sebelum ni tak suka even Mama yg masak sebab bau telur dia tu HAHA :D

    ReplyDelete